1. Zabawa naśladowcza pt.: "Idziemy po śladach".
Proponujemy dzieciom wycieczkę do "Zimowej krainy". Dzieci i rodzice idą za nauczycielem
po "śladach", słuchając "Peace on Earth" Kitaro.
2. Drama pt. "Jestem Śnieżynką" - twórczy ruch inspirowany słowem i muzyką.
"W "Zimowej krainie" mieszka Śnieżynka, która jest bardzo smutna. bo jest tylko jedna. Pomóżmy śnieżynce. Zamieniam Was w śnieżynki-" dotykam dzieci różdżką i wręczam im białe chusteczki. "Śnieżynce już nie będzie smutno, bo będzie miała wielu przyjaciół".
Nauczyciel mówi wierszyk "Śnieżynka" M. Majewskiej.
Po recytacji utworu, "śnieżynki" inspirowane muzyką, trzmając białe chusteczki podnoszą ręce do góry. Następnie naśladują śnieżynkę, w czasie ładnej, zimowej pogody. Kiedy lekki wiatr unosi je nad ziemią, kołyszą się i lekko osiadają na ziemi. Gdy akompaniament zmienia się na groźny, szybszy, głośny - "śnieżynki" poddają się silnemu wiatrowi i obracają sie wokół własnej osi. Później zamieć uspokaja się i "śnieżynki" wolno opadają, by zupełnie znieruchomieć. gdy akompaniament cichnie.
3. Zabawa relaksacyjno - integrująca pt. "Rozgrzej dłonie".
Dzieci i rodzice dobierają się w pary i siedzą naprzeciwko siebie. Dzieci wyobrazają sobie, że mają zmarznięte dłonie, rodzice mają je rozgrzać poprzez pocieranie materiałami o różnej fakturze. Zaczynamy od bodźców bardziej wyraźnych.
4. Zabawa inscenizowana przy piosence pt. "Idzie zima".
Do "Zimowej krainy" przybyła Pani Zima. Wybrane dziecko zmienione zostaje w Zimę. Okryte srebrną chustą dzwoneczkami obwieszcza swoje przybycie. Dzieci maszerują po obwodzie koła, trzymając się za ręce. Na słowa refrenu wytupują nogami i wyklaskują rytm piosenki. "Zima" stojąca w środku koła akompaniuje na dzwoneczkach.
5. Zabawa muzyczno - ruchowa "Zaprzęgi".
Dzieci i rodzice trzymając się za ręce, formują dwuosobowe „zaprzęgi”. „Zaprzęgi” jadą dookoła sali przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę w muzyce „zaprzęgi” zatrzymują się – „konie” grzebią
w miejscu nogą.
6. Zabawa twórcza pt. „Kulig” Dzieci przedstawiają przy pomocy gry na instrumentach: kulig, most, padający śnieg, wiatr rozwiewający śnieg, trzeszczący mróz, burzę śnieżną. Propozycje doboru efektów akustycznych: kulig- dzwoneczki, drewienka,most uderzanie dłońmi po klatce piersiowej, padający śnieg- przykładanie i odrywanie dłoni od bębenka, wiatr rozwiewający śnieg- bębenek pocierany ręką, trzeszczący mróz - zgniatanie i rozprostowywanie plastikowych butelek, burza śnieżna- zgniatanie styropianu.
7. Zabawa z wykorzystaniem piórek i materiału kreacyjnego do utworu „Zima” A. Vivaldiego: - sypiący śnieg(unoszenie, opadanie i falowanie materiału, podrzucanie piórek). - chodzenie i turlanie się po śniegu(chodzenie i turlanie się po materiale) - lepienie bałwana(zagarnianie piórek i materiału) - tworzenia zaspy śnieżnej(skopywanie nogami materiału na siedząco).
8. Zabawa „Bębenek”- prezentujemy dzieciom bębenek i pomagamy odnaleźć wśród kilku symboli obrazek bębenka.
9. „Wyrażam swoją wolę” – wybór aktywności.
Używanie przycisków GO TALK z obrazkami i napisami w celu przekazania swojego wyboru zabawy. Zabawa wg wyboru dzieci:- granie na instrumentach- słuchanie muzyki z magnetofonu- śpiewanie
- tańczenie
10. „Zimowa kraina zamknięta w butelce”- praca wykonana z dużą pomocą rodziców i nauczyciela. Dziecko z pomocą rodzica używając lejka napełnia butelkę po brzegi wodą, do której wrzuca wiele bardzo małych kawałków styropianu, folii aluminiowej, koraliki, drobne kamyczki. Na koniec do wody dodaje trochę płynu do mycia naczyń. Potem wraz z rodzicem smaruje brzegi butelki klejem i zamyka ją nakrętką.
Część końcowa 1. Motywowanie do dalszej pracy. Nauczyciel chwali wszystkie dzieci i w nagrodę każdemu dziecku przypina symbol „lubię cię”,
a następnie częstuje lodami(stymulacja zmysłu smaku). 2. „Termometr uczuć i nastrojów”- uzyskanie od rodziców informacji zwrotnej po zajęciu.